© Ministerium für Landesentwicklung und Verkehr des Landes Sachsen-Anhalt
Síť Garden Dreams zahrnuje 50 historických parků a zahrad, které odrážejí historii zahradního designu v Sasku-Anhaltsku, od baroka až po současnost. Zahrnují širokou škálu zahrad: klášterní zahrady, botanické zahrady, zámecké parky a mnohé další. Zejména od roku 1945 bylo mnoho zahradních památek v Sasku-Anhaltsku přestavěno, předěláno a neudržováno v souladu s památkovými předpisy. Mnoho majitelů mělo či má málo znalostí a zkušeností s kulturně a historicky autentickou obnovou, turistickým využitím a marketingem těchto míst.
Od roku 2019 je roční rozpočet na správu sítě Garden Dreams přibližně 100 000 € (financováno ministerstvem hospodářství Saska-Anhaltska) a dalších 60 000 € ve formě členských příspěvků. Nadregionální marketing financuje státní marketingová společnost.
Od založení sítě bylo do parků a zahrad investováno více než 60 mil. €. Průzkum mezi návštěvníky v Sasku-Anhaltsku ukázal, že 68,5 % turistů, kteří byli ochotni se do regionu vrátit, uvedlo jako důvod svého návratu „parky a zahrady“. Parky přitahují další turistickou infrastrukturu: 50 míst je domovem více než 40 kaváren/restaurací, přibližně 25 ubytovacích zařízení, 15 obchodů se suvenýry a více než 20 výstavních prostor.
Sdružování historických zahrad a parků pod společnou značku zajišťuje, že zúčastněné parky mají:
• společnou marketingovou prezentaci
• platformu pro propagaci kulturních statků a akcí
• provozní podporu, přenos znalostí a výměnu znalostí
• lepší přístup k financování díky zvýšené informovanosti a zprostředkování ze strany sdružení
Úspěch sítě lze přičíst následujícím faktorům:
• spolupráci mezi ochranou dědictví a cestovním ruchem
• závazku federálního státu k cílům sítě zahrad
• úzké, nepřetržité komunikaci mezi zúčastněnými stranami
• spolupráci mezi vlastníky parku: vzájemná motivace a inspirace
Tento přístup lze aplikovat i na jiná místa kulturního a přírodního dědictví. Pokud jde o zvládání klimatických změn, regionálním parkům v Sasku-Anhaltsku by velmi pomohlo poučit se z jihoevropských zavlažovacích systémů.
© Andreas Lander
V roce 2019 se Jazzový festival poprvé konal za podpory několika sponzorů (Sasko-Anhaltsko, Initiative für Musik, Lotto-Toto). Festival se koná v klášteře Jerichow, pořádá koncerty mezinárodních hvězd a regionálních hudebních sdružení a zakládá nový druh hudební události v Jerichowě. Kromě středověkých trhů je festival zaměřen na publikum, které se zájímá o kulturu. Díky cílené marketingové strategii a široce šířené reklamě (videonástěnka, inzeráty v novinách, použití stejného layoutu, rozhlasové klipy) letos navštívilo festival velké množství návštěvníků. Mnoho návštěvníků se již festivalu zúčastnilo v roce 2019 a vrátili se, aby byli součástí druhého Jerichowského festivalu. Kvalita umělců přitahuje na akci v klášteře velké publikum. Jazzový festival v Jerichowě se stal nedílnou součástí německého kalendáře prvotřídních jazzových akcí.
Na organizaci festivalu je zapotřebí rozpočet přibližně 78 000 €. Finanční prostředky jsou získávány z různých zdrojů (veřejné prostředky, vlastní prostředky a vlastní příspěvky). Na organizaci akce se přímo podílí kolem 25 lidí (Nadace Jerichowského kláštera, dobrovolníci, externí firmy).
V roce 2020 se akce zúčastnilo kolem 900 hostů. Bylo zde velké množství vracejících se návštěvníků. Pro mnoho umělců to byl jejich první koncert v roce 2020, protože sektor kultury a správy akcí značně utrpěl kvůli opatřením v oblasti veřejného zdraví přijatým v reakci na pandemii Covid-19. Akce podporuje stávající pracovní místa a místní obyvatelé ji vysoce oceňují. Další ročník festivalu se konal od 13. do 15. srpna 2021 a opět se ho zúčastnilo několik stovek účastníků.
Tento typ akce nabízí dobrou příležitost k podpoře hudby a kultury ve venkovských oblastech. Klášter nabízí spoustu prostoru a nachází se v řídce osídlené oblasti – to může být v "normální" době nevýhoda, ale během pandemie je výhodné zajistit bezpečný odstup pro stovky lidí. Prožití akcí s živou hudbou je v této těžké době velmi oceňováno jak umělci a hudebníky, tak publikem.
https://www.kloster-jerichow.de/279/erleben-geniessen/jazz-festival
© Uwe Weigel
Karta světového dědictví a autobusová trasa světového dědictví pokrývají čtyři místa ze seznamu světového dědictví UNESCO: Lutherův památník ve Wittenbergu, Bauhaus v Dessau, Desavsko-Wörlitzskou zahradní říši a Biosférickou rezervaci Středního Labe. Tyto čtyři světové památky UNESCO, které jsou ve světě jedinečné, spojily v roce 2004 své síly prostřednictvím marketingové sítě Luther | Bauhaus | Zahradní říše. To vedlo k bezprecedentní úrovni turistické spolupráce, která turistům umožňuje zažít rozmanitost památek v regionu.
S kartou světového dědictví získáte průvodce a mapu s podrobnými informacemi o všech službách, které můžete s kartou světového dědictví využívat. Dozvíte se také více o městech a památkách v regionu světového dědictví a najdete pro svůj pobyt cenné tipy. Existují dva typy karet světového dědictví: 24hodinová karta (€ 19,90) a třídenní karta (€ 39,99). Pro oba typy je k dispozici karta pro dospělé a pro děti (5-14 let). Na jaře 2020 byla stávající autobusová linka zmodernizována a se stala linkou světového dědictví. Autobus světového dědictví je k dispozici turistům a obyvatelům a jezdí každou hodinu. Kombinace řady atrakcí povzbuzuje turisty k delšímu pobytu v regionu a podporuje venkovskou turistiku. Karta a autobus umožňují turistům navštívit mnoho míst hmotného i nehmotného dědictví, v němž se snoubí kultura a příroda. Oba postupy povzbuzují návštěvníky, aby cestovali udržitelnějším způsobem: lidé mohou prozkoumat region světového dědictví na kole, pěšky nebo lodí. Autobus nabízí ekologické hromadné cestování a snižuje počet individuálního cestování vlastním autem.
Pro kartu světového dědictví:
• roční marketingový příspěvek od partnerů a členů sdružení cestovního ruchu ve výši € 261,80 pro členy a € 297,50 pro nečleny. Celkem je zapojeno 115 partnerů
• žádné veřejné financování
Pro autobus světového dědictví:
• veřejné financování od spolkové země Sasko-Anhaltsko
Karta světového dědictví: Celkem se zatím prodalo kolem 15.000 karet. Počet partnerů se postupně zvýšil z 86 na 115. Síť partnerů se rozrůstá: nyní zahrnuje ADAC, asociace, partnerské karty HarzCard, WeimarCard, ThuringiaCard, AboCard Plus a další marketingové partnery.
Autobus světového dědictví:
Ve čtvrti Wittenberg bylo vybudováno 64 nových autobusových zastávek s vyznačením linky světového dědictví a jízdní řády s plakátem linky světového dědictví a vyobrazením autobusů. Kromě toho bylo dodatečně označeno osm již existujících autobusových zastávek.
Spolupráce mezi regionálními partnery podporuje kulturní a přírodní cestovní ruch ve venkovských oblastech a lze ji s nízkými náklady aplikovat i v jiných regionech.
© Eric Fresia
V roce 2011 obdržela Sasko-Anhaltská nadace pro ochranu životního prostředí, přírody a klimatu (SUNK) od spolkové vlády více než 2 000 hektarů cenných lesů. Kromě opatření na přeměnu lesů má v lese přírodního dědictví prioritu procesní ochrana, to znamená, že les je třeba ponechat přirozenému vývoji. Les přírodního dědictví je útočištěm mnoha chráněných druhů, jako je čáp černý a rys. Od roku 2020 nadace aktivně pracuje na tom, aby byl les s přírodním dědictvím více viditelný a aby zde mohly různé cílové skupiny prožít řadu zážitků prostřednictvím šetrné turistiky a řízeného toku návštěvníků.
V rámci partnerství se známým regionálním včelařem, jehož včely produkují med z nektaru rostlin v tomto lese, vznikl nový regionální produkt: lesní med přírodního dědictví. Med slouží k upoutání pozornosti na region a na přírodní dědictví lesa. Nabízí také možnosti pro další aktivity z oblasti environmentálního vzdělávání: ve spolupráci se včelařem lze organizovat komentované prohlídky se školními třídami a vzdělávacími institucemi i obecnější akce. Aby bylo možné znalosti lidí o lese dále rozvíjet a přitáhnout zájem mladých lidí o přírodu a venkovní prostředí, dostal les svůj vlastní digitální tematický den na kanálech sociálních médií nadace.
O rozvoj lesa se starají dva projektoví koordinátoři. K nastavení marketingových projektů jsou zapotřebí zaměstnanci se zkušenostmi, znalostmi, kontakty a organizačními schopnostmi (8 hodin týdně) a podpora od manažera komunikace nebo sociálních sítí (6–8 hodin týdně).
Zapojení koordinátorů komunikace se ukázalo jako dobrá praxe, protože kombinuje mnoho různých aspektů: oslovuje širší publikum a cílovou skupinu, aby vysvětlilo, co je přírodní dědictví lesa, zvýšuje povědomí o ochraně druhů, upozorňuje na význam včel pro náš ekosystém a informuje lidi o tom, jak je a náš ekosystém chránit. Prostřednictvím našich digitálních výletů dáváme lidem, kteří náš les neznají, dojem útočiště rozmanitosti života.
Tato praxe může být zajímavá pro ostatní regiony, které se z ní mohou poučit, protože pomáhá přilákat návštěvníky a lidi, kteří projekt neznají. Tyto druhy partnerství vám také umožňují přijímat nové nápady a názory, které mohou být užitečné a představují skvělý doplněk k vašemu vlastnímu projektu.
https://www.sunk-lsa.de/nationales-naturerbe/naturerbewald-blankenburg
© A. Greiner-Napp
Románská cesta vznikla v roce 1993, aby upozornila na rozmanitost středověkých architektonických památek a poskytla historické nahlédnutí do období mezi lety 950 a 1250 na území dnešního Saska-Anhaltska. Románská cesta je jednou z deseti nejúspěšnějších turistických tras v Německu. Od svého vzniku v roce 1993 je památkovou destinací pro turisty se zájmem o vzdělávání, milovníky umění a milovníky historie. Od roku 2007 je trasa propojena po celé Evropě a je součástí Evropské kulturní cesty Transromanica, certifikovanou Radou Evropy. V roce 2008 se stala součástí německé sítě Holiday Road Network.
Románská cesta pokrývá více než 1.000 km v okružní trase přes Sasko-Anhaltsko tvořící tvar osmičky, a s hlavním městem Magdeburg, které je její křižovatkou, spojuje 88 vybraných staveb z románské doby. Kláštery a katedrály, klenotnice, vesnické kostely a hrady a zámky seřazené jako šňůra perel se objevují jako současní svědci přelomové éry německých a evropských dějin ve středověku. Mezi lety 950 a 1250 se region, který dnes známe jako Sasko-Anhaltsko, vyvinul v evropské politické a kulturní centrum pod otonskou nadvládou. Odkaz tohoto rozkvětu se v Sasku-Anhaltsku zachoval v celé své kráse a rozmanitosti více než v téměř jakékoli jiné spolkové zemi.
Na správu sítě je každý rok potřeba kolem 100 000 €, bez marketingových nákladů (Investiční a marketingová korporace Sasko-Anhaltsko, IMG).
Románská cesta přiláká každoročně více než 1,5 milionu návštěvníků z Německa i z jiných zemí.
Románská cesta je součástí sítě německých turistických stezek a sdílí s nimi znalosti. Sasko-Anhaltsko, resp. Cesta románského turistického sdružení nabízí průvodcům doplňková školení v kulturní turistice a udržitelnosti, pořádá den průvodců a podporuje dobrovolnou práci ve spolupráci se sdružením pro kulturní dědictví (Landesheimatbund).
© Ministerium für Landesentwicklung und Verkehr des Landes Sachsen-Anhalt
Omezení uvalená v důsledku pandemie Covid-19 (kapacitní limity, omezená otevírací doba, hygienická opatření) si vyžádala přehodnocení a urychlení digitalizačních procesů. Nyní můžete objevit historii kláštera v Michaelstein jen kliknutím myši z pohodlí vaší pohovky a vydat se na dobrodružnou prohlídku hudební výstavy. „Kloster Virtuell“ je mnohem víc než jen standardní 360° prohlídka. 3D rozměr nabízí návštěvníkům intenzivnější zážitek a prohlídku obohacují četná odborná videa. Mezi beneficienty prohlídky patří školní třídy, které mohou virtuální muzeum využívat jako mimoškolní učební prostor ve vlastní třídě. Z hlediska bezbariérovosti mohou nově muzeum navštívit lidé s pohybovými problémy, kteří se kvůli schodům nemohli dostat do některých částí budovy. Iniciativy virtuální kulturní turistiky lze využít i jako nadregionální nebo mezinárodní reklamní médium.
Pandemie Covid-19 vedla ke zrušení akcí, takže vlastní prostředky mohly být použity jinde. Náklady na 3D skenování a výrobu filmu se pohybovaly v nižších pěticiferných číslech.
Muzeum kláštera Michaelstein je silně závislé na cestovním ruchu v pohoří Harz. Vysoký počet návštěvníků v létě kontrastuje s nízkým počtem v zimě. Od 4. prosince se přes Kloster Virtuell zarezervovalo asi 7 000 návštěvníků, což odpovídá zhruba jedné třetině celkového počtu návštěvníků za běžný rok. Virtuální iniciativa, online prohlídky a odpovídající reklamní kampaň výrazně zvýšily povědomí o klášteře.
Virtuální muzeum lze snadno přenést do jakéhokoli velkého, středního nebo malého muzea. K poskytování informací v textu, obrázcích nebo videu lze použít tagy. Jednotlivé oblasti mohou být pokryty textem pro rychlý přehled o půdorysech. Tagy lze vytvořit v různých barvách, aby uživatelům vizuálně indikovaly, jaká forma informací je k dispozici. U 3D záleží na muzeu, jaký rozpočet má k dispozici.